Achterpoortje verkeersfiscaliteit aangepakt

Door Matthias Diependaele op 22 mei 2017, over deze onderwerpen: Belastingen, Mobiliteit

Dankzij het parlementaire werk van Vlaams N-VA-fractieleider Matthias Diependaele, samen met de meerderheidspartners, wordt een achterpoortje in de verkeersbelasting gedicht. Diependaele stipte eerder al aan dat zware benzinewagens soms worden omgebouwd naar een wagen op CNG om zo mee te genieten van de fiscale vrijstellingen.  “Voor wagens met een hoog aantal ‘fiscale pk’ is het inbouwen van een beperkte CNG tank immers een fiscaal voordelige operatie, ook al is de tank zo klein dat er de facto weinig of niet met CNG wordt gereden. Daarom werd een bijstelling op de wetgeving uitgewerkt die de vrijstelling van verkeersbelasting plafonneert tot voertuigen met maximum 11 fiscale PK. Dat moet misbruik tegengaan.”, zegt Diependaele.

Sinds januari 2016 geldt er in Vlaanderen een vrijstelling op de Belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting voor voertuigen op aardgas (CNG – Compressed Natural Gas). CNG is een groener alternatief voor benzine of diesel, maar nog steeds een fossiele brandstof. Qua impact op het milieu zitten ze op het niveau van hybridewagens. Volgens N-VA is CNG een goede transitiebrandstof met de nodige milieuwinsten op weg naar zero-emissietransport.

Het is dus een goede zaak dus dat Vlaanderen mensen een duwtje in de rug geeft door deze wagens vrij te stellen van BIV en verkeersbelasting tot en met 2020. Zo wil de overheid de verkoop van deze wagens opkrikken”, schetst Matthias Diependaele de situatie. Voor beide vrijstellingen zijn er geen specifieke voorwaarden voor voertuigen op aardgas, hetgeen betekent dat zowel “fabrieksoriginele” aardgaswagens als omgebouwde benzinewagens hiervoor in aanmerking komen. Die laatste wagens beschikken meestal over een kleine aardgastank, waardoor ze minder op deze groenere brandstof kunnen rijden (100 à 200 kilometer) en dat ook minder moeten doen, aangezien de originele benzinetank nog steeds aanwezig is. Het ombouwen gebeurt door gasflessen te plaatsen in de koffer van de wagen. Voor 4000 à 5000€ heb je zo’n installatie. Voor een doorsnee benzinewagen rendeert dit maar moeizaam wegens de beperkte actieradius op aardgas en de betrekkelijk lage jaarlijkse verkeersbelasting die uitgespaard wordt. In veel gevallen valt ook de fabrieksgarantie weg.

Het wordt wel interessanter voor de benzinemodellen met hoge fiscale PK (het fiscaal vermogen) die worden omgebouwd”, weet Diependaele. De kostprijs van enkele duizenden euro’s voor de installatie wegen niet op tegen de vele duizenden euro’s die aan verkeersbelasting tot en met 2020 uitgespaard kunnen worden. Het gaat dikwijls over exotische merken zoals Aston Martin, Maserati, Mercedes AMG, Rolls Royce, Porsche, …

Daarom was een bijsturing essentieel voor wagens met een hoog aantal ‘fiscale pk’ die mogelijks nauwelijks met op CNG reden maar wel profiteerden van het fiscale voordeel.”, zegt Diependaele. “Daarom werd een bijstelling op de wetgeving uitgewerkt die de vrijstelling van verkeersbelasting plafonneert tot voertuigen met maximum 11 fiscale PK. Dat moet misbruik tegengaan. We willen ook de BIV (Belasting op de inverkeerstelling) aanpakken, door deze belastingvermindering voor wagens met CNG boven de 11 PK, te beperken tot 4000 euro.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is