U bent hier
Achterpoortje verkeersfiscaliteit aangepakt

Vlaams fractievoorzitter Matthias Diependaele heeft samen met de meerderheidspartners een achterpoortje in de verkeersbelasting gedicht. Om mee te genieten van fiscale vrijstellingen, worden zware benzinewagens nu soms zo omgebouwd dat ze ook kunnen rijden op aardgas (CNG, Compressed Natural Gas). “Voor wagens met een hoge fiscale pk is het inbouwen van een beperkte CNG-tank een fiscaal voordelige operatie, ook al is de tank zo klein dat er in de praktijk weinig of niet met die alternatieve brandstof wordt gereden”, legt Diependaele uit. “Daarom hebben we de vrijstelling van de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting nu beperkt tot voertuigen met maximaal 11 fiscale pk.”
Sinds januari 2016 geldt er in Vlaanderen een vrijstelling op de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting voor voertuigen op aardgas of CNG. Dat is een groener alternatief voor benzine of diesel, maar nog steeds een fossiele brandstof. Qua impact op het milieu zitten CNG-wagens op het niveau van hybridewagens. “Aardgas is een goede transitiebrandstof met de nodige milieuwinsten op weg naar zero-emissietransport”, aldus Diependaele. “Het is dus een goede zaak dat Vlaanderen mensen een financieel duwtje in de rug geeft door die wagens vrij te stellen van BIV en verkeersbelasting tot en met 2020. Zo wil de overheid de verkoop ervan opkrikken.”
Misbruik tegengaan
Voor beide vrijstellingen gelden er geen specifieke voorwaarden voor voertuigen op aardgas, wat betekent dat ook omgebouwde benzinewagens ervoor in aanmerking komen. “Voor een doorsnee benzinewagen rendeert dat slechts in beperkte mate. Maar het wordt wel interessanter voor de modellen met een hoog fiscaal vermogen”, weet Diependaele. “Het gaat dan dikwijls over luxewagens, waarbij de kostprijs van enkele duizenden euro’s voor de installatie niet opweegt tegen de tien- tot twintigduizend euro aan verkeersbelasting die je op die manier kan uitsparen. Daarom was een bijsturing essentieel”, besluit Diependaele, die benadrukt dat de nieuwe regeling enkel geldt voor de toekomst en dus niet voor het bestaande wagenpark.