Nederlands als thuistaal bij scholieren verliest terrein in Vlaamse Ardennen

Door Matthias Diependaele op 29 augustus 2016, over deze onderwerpen: Onderwijs, Regio Vlaamse Ardennen

De laatste vijf jaar boerde het Nederlands achteruit als thuistaal bij de leerlingen van het gewoon basis- en secundair onderwijs in de scholen van de Vlaamse Ardennen. Ongeveer 10,7% van de leerlingen in de regio spreekt momenteel thuis geen Nederlands. In absolute getallen steeg dat aantal leerlingen sinds 2010 met 44%. “De verfransing van de regio zet zich door, maar zeker ook migratie uit het Brusselse laat zich voelen. Deze cijfers tonen eens te meer het belang van het Nederlands in ons onderwijs", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA) die de cijfers opvroeg bij minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

Sinds het schooljaar 2007-2008 wordt er aan de ouders van alle leerlingen uit het gewoon basisonderwijs en secundair onderwijs een formulier voorgelegd dat naar de thuistaal van de leerling peilt. Matthias Diependaele vroeg de cijfers op voor de 21 gemeenten van de arrondissementen Aalst en Oudenaarde voor de schooljaren 2010-2011 t.e.m. afgelopen schooljaar 2015-2016. Een aantal vaststellingen:

  • 10149 leerlingen in het gewoon basis- en secundair onderwijs spreken thuis geen Nederlands in de regio van de Vlaamse Ardennen. Dit is 10,74% van het totaal aantal leerlingen.
  • De laatste vijf jaar steeg dat aantal leerlingen met liefst 44%: van 5878 in 2010 naar 10149 in 2016. Ten opzichte van het totaal aantal leerlingen stijgt het aandeel “Thuistaal Niet Nederlands (TNN)” van 7,45% in 2010 naar 10,74% in 2016.
  • De stijging van het aandeel TNN ten opzichte van het totaal aantal leerlingen zet zich door in de gehele Vlaamse Ardennen, op de gemeenten Maarkedal (-0,4%) en Zwalm (-0,6%) na.
  • De opvallendste stijgingen doen zich voor in de steden en grotere gemeenten van de Vlaamse Ardennen, waar zich al veel scholieren bevinden die thuis geen Nederlands spreken. Bijvoorbeeld:

Aalst:

Aandeel TNN: van 13% in 2010 naar 19,15% in 2016
Aantal leerlingen: van 2196 in 2010 naar 3548 in 2016 (+ 61,6%)

Denderleeuw:

Aandeel TNN: van 16% in 2010 naar 27,05% in 2016
Aantal leerlingen: van 542 in 2010 naar 1018 in 2016 (+ 87,8%)

Geraardsbergen:

Aandeel TNN: van 12,40% in 2010 naar 15,10% in 2016
Aantal leerlingen: van 748 in 2010 naar 929 in 2016 (+ 24,2%)

Ninove:

Aandeel TNN: van 10,80% in 2010 naar 17,2% in 2016
Aantal leerlingen: van 223 in 2010 naar 1164 in 2016 (+ 422%!)

Ronse:

Aandeel TNN: van 31,20% in 2010 naar 38% in 2016. In het gewoon basisonderwijs spreekt bijna 1 op 2 leerlingen (45,8%) momenteel thuis geen Nederlands.
Aantal leerlingen: van 1358 in 2010 naar 1748 in 2016 (+ 28,7%)

 

De concentratie aan anderstalige leerlingen is het hoogst in de steden en gemeenten dicht bij – of goed bereikbaar vanuit - Brussel (Aalst, Ninove en Denderleeuw). Ook Ronse, gelegen aan de taalgrens, heeft een hoog percentage leerlingen met “Thuistaal geen Nederlands”. “Deze cijfers tonen aan dat de sluipende verfransing van onze regio onverminderd voortgaat. Maar zeker ook de stijgende migratie vanuit Brussel naar goed bereikbare Oost-Vlaamse randgemeenten laat zich voelen.”, stelt Diependaele vast.

Het spreekt voor zich dat het niet gemakkelijk is voor de leerling en voor de leerkracht, indien de leerling thuis geen Nederlands spreekt. Zeker in het geval van grote concentraties aan anderstalige leerlingen. In Aalst spreekt 1 op 5 thuis geen Nederlands, in Denderleeuw meer dan 1 op 4 en in Ronse zelfs meer dan 1 op 3.

Dit toont eens te meer het belang van het Nederlands in ons onderwijs. Het is de sleutel tot integratie en ontplooiing. In Vlaanderen hebben we al wat maatregelen om het Nederlands te stimuleren uitgerold, maar ik ben vragende partij om een tandje bij te steken”, besluit Diependaele.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is