'Regelneef' Schauvliege jaagt partners op de kast

Door Matthias Diependaele op 17 juni 2015

Open VLD en N-VA lieten gisteren geen spaander heel van het voorstel om huizen een mobiliteitsscore te geven. Minister Joke Schauvliege (CD&V) ondervond hoe delicaat alles is wat nog maar enigszins gelinkt kan worden aan de heilige garage van de bedrijfswagens.

Regelneverij! Betutteling! Compleet overbodig! Kafka! De reacties op de plannen van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) om woningen een mobiliteitsscore te geven, zijn op zijn zachtst gezegd weinig enthousiast.

Zo'n 'M-score' moet vatten hoe goed een woning bereikbaar is, of er openbaar vervoer in de buurt is en of scholen en winkels niet te veraf liggen. Het concept wordt al een tijdje onderzocht door de Universiteit Gent, met steun van de Vlaamse overheid. Het gaat dan wel om de mobiliteitsscore van mensen, niet van woningen, die testfase loopt nu. 'Als die goed verloopt, dan wil ik dit verplicht maken', zei Schauvliege inDe Morgen.

Bij de N-VA, met de minister van Wonen en van Mobiliteit in de rangen, en Open VLD hoorden ze het donderen in Keulen. 'Ik dacht dat het 1 april was. Dit is exact waar het fout loopt in Vlaanderen. Die regelneverij! Een mobiliteitstoets voor je woning, meer Kafka moet het echt niet worden', reageerde Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten. Ook de fractieleiders Bart Somers (Open VLD) en Matthias Diependaele (N-VA) gingen in de aanval.

De timing was bovendien rampzalig. 's Morgens had Schauvliege ook nog zware kritiek te slikken gekregen van veertig professoren(zie hiernaast) op het natuur- en milieubeleid. 'Als je dat leest, zijn er nog wel wat andere scores die we zouden kunnen verbeteren', schamperde N-VA-fractieleider Matthias Diependaele. 'Dit lijkt me geen prioriteit.'

 

De 'fout' van Open VLD

Voor de liberalen gaat het echter verder dan een discussie over een attest meer of minder. Zij zien in de plannen van Schauvliege een eerste stap naar een mobiliteitsbudget om bedrijfswagens te vervangen. Het idee dat de overheid dat mobiliteitsbudget zou kunnen aanpassen op basis van zo'n mobiliteitsscore, klinkt als horror in de blauwe oren. 'Gaat de regering binnenkort beslissen wie er met de trein moet komen werken en wie nog met de wagen mag rijden?'

Na de maatregelen van de regering-Di Rupo die het systeem van bedrijfswagens duurder maakten, zijn Rutten en co. op erg heftige reacties en emoties gestoten bij hun achterban. Die 'fout' willen ze geen twee keer maken. Niet als het gaat om de taxshift, niet als het gaat om een 'M-score'.

In het Vlaams Parlement mag Schauvliege vandaag nog een keer spitsroeden lopen. N-VA-parlementslid Jelle Engelbosch (N-VA), zelf vastgoedmakelaar, wil tekst en uitleg. 'Dit gaat de mobiliteitsproblemen niet oplossen. De overheid moet de mensen niet bij het handje nemen om hen te vertellen hoe goed of slecht hun woning is', foeterde hij gisteren. Hij maakte zich sterk dat de Vlaamse regering zich net tot doel gesteld heeft om alle attesten, zoals het energieprestatiecertificaat, de elektriciteitskeuring, de bodemattesten... om te vormen tot één 'woningpaspoort'. 'Dan gaan we toch geen extra attesten en administratieve lasten creëren?'

Bij Schauvliege begrijpen ze de drukte rond de M-score niet. Vooreerst omdat het nog maar om een idee gaat - hoewel Schauvliege wel al aangaf het te willen verplichten. 'Maar', zegt haar woordvoerder, 'dit wordt geen attest op papier dat door een ambtenaar wordt uitgereikt. Dit kan net eentool worden die deel uitmaakt van dat eengemaakte woningattest.'

 

 

Bron: De Standaard, Wo. 17 Jun. 2015, Pagina 2

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is