U bent hier
Vlaams 'Gamefonds' groot succes
In juni 2012 besloot de Vlaamse regering om de productie van videogames in Vlaanderen aan te moedigen. Daartoe werd een ‘Gamefonds’ opgericht dat steun moest bieden aan de gamesector. Dat dit fonds een succes is, blijkt uit cijfers die Matthias Diependaele opvroeg bij minister van Innovatie Ingrid Lieten (SP.A).
Gaming in Vlaanderen
Vorig jaar werden bijna 6 miljoen videospelletjes verkocht in België, dat zorgde voor een consumentenuitgaven van 200 miljoen. Ook de productiesector komt in Vlaanderen van de grond met een omzet van 45 miljoen. Meer en meer bedrijfjes gericht op gaming en 3D-technieken duiken op. Daarnaast maken Vlaamse gamemakers bij internationale topbedrijven het mooie weer.
Gamefonds & gameopleiding
Het Vlaams Gamefonds wil de sector ondersteunen en maakt daarvoor jaarlijks 750.000 euro vrij.
"Vlaanderen wil als hoogtechnologische regio het creatieve en innovatieve karakter van videospelletjes alle kansen geven. Gaming is serious business. Om onze opkomende gamesector aansluiting te laten vinden bij de internationale dynamiek moeten we nog breder durven inzetten. Daarom roepen we de minister op om de continuïteit van het Gamefonds op lange termijn te verzekeren en aandacht te hebben voor de randvoorwaarden voor onze industrie. In de eerste plaats betekent dat voor ons dat minister Lieten samen met haar collega van Onderwijs Pascal Smet werk moet maken van een integrale gamingopleiding aan onze hogescholen en universiteiten door bestaande (deel)opleidingen te verzelfstandigen", besluit Matthias Diependaele.