U bent hier
Nog geen duidelijkheid over belastingvrijstellingen voor CNG-wagens en plug-in hybrides

Vlaams minister van Energie Lydia Peeters (Open Vld) kan niet zeggen of de fiscale voordelen voor wagens op aardgas en zogenaamde plug-in hybrides nog na eind 2020 zullen verlengd worden, omdat dat een beslissing zal zijn voor de volgende Vlaamse regering. Dat zei ze dinsdagmiddag in het Vlaams parlement. Een te lange verlenging van de belastingvrijstellingen voor de zogenaamde “overgangstechnologieën” noemt ze evenwel “niet logisch”.
Eigenaars van wagens op aardgas en plug-in hybrides (hybride auto’s waarvan de batterijen opgeladen kunnen worden via het stopcontact) zijn nu nog vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling, en dat nog tot 31 december 2020. Of de gunstmaatregel verlengd wordt, is nog niet duidelijk.
Vlaams minister van Energie Lydia Peeters kan daar niets over beslissen, zei ze dinsdagmiddag in de commissie Financiën van het Vlaams parlement. “Ik kan hierover op dit ogenblik geen beslissing nemen. Het gaat hier om keuzes van de volgende Vlaamse regering, en daar kan ik op dit moment geen voorafnames op doen”, antwoordde ze op een vraag van N-VA-fractieleider Matthias Diependaele.
Persoonlijk zou ze een verlenging die ver doorloopt in de tijd niet verstandig vinden. “Plug-in hybrides en aardgas worden gezien als tijdelijke overgangstechnologieën, als opstap naar zuivere emissievrije voertuigen”, zegt ze. “In de klimaatresolutie staat dat tegen 2030 nog maar de helft van de nieuwe wagens op fossiele brandstoffen mag rijden. Als ons nog maar elf jaar rest om het aandeel fossiele nieuwe wagens te halveren, dan is het niet logisch om de overgangstechnologieën nog tot 2029 te stimuleren.”
De minister maakt zich sterk dat ook zonder verlenging van de belastingvrijstellingen de eigenaars van CNG-wagens en plug-in hybrides nog altijd minder belastingen zullen betalen dan wie fossiel rijdt, omdat ze minder CO2 uitstoten. Bovendien moeten ook de fabrikanten normen halen rond gemiddelde uitstoot van hun nieuw verkochte wagens, “en dat kunnen ze enkel halen met de verkoop van voldoende low- of zero-emissie modellen”, zegt Peeters. “Ze staan dus onder druk om voldoende en betaalbare modellen aan te bieden, op straffe van Europese boetes. We verwachten dus ook een versnelling in de verkoop.”
Bron: Belga RT, Di. 05 Feb. 2019